Svakodnevno se brinemo da kvalitet naših proizvoda bude na najvišem nivou jer je ključan
za održavanje odnosa poverenja sa kupcima i potrošačima i uspeh našeg poslovanja u
celini.
Jasmina Pešović,
Menadžer kontrole kvaliteta u kompaniji Bambi, piše za vas
U borbi protiv prehrambene prevare
Da li ste znali da jedan od najranijih zapisa o prehrambenoj prevari (ang. Food
fraud) datira iz srednjeg veka? Pre uspostavljanja evropskih imperija širom
sveta, začini su putovali na velike udaljenosti, često preko kopna, do evropskih
tržišta. Stoga su ovi začini bili veoma traženi, skupi i nepoznati mnogim nepcima.
Falsifikatori su u to vreme mešanjem velike količine sušenog lokalnog bilja ili potpuno
lažnim predstavljanjem jeftinijih lokalnih aroma kao začine iz izvoza, falsifikovane
proizvode nudili po nižim cenama...(više). Prehrambena prevara je jedan od najozbiljnijih problema današnjice i sve češće se javlja usled
složenog lanca snabdevanja, variranja cena, pritisaka da se cene smanjuju i prepoznavanja
prilike da se zarada značajno poveća. Posledice ovakve vrste prevara koja se obavlja isključivo
zarad finansijske zarade, predstavljaju veliki rizik za zdravlje potrošača i može naneti štetu
kompanijama. Danas se smatra da su neke vrste začina, med, mleko i mlečni proizvodi, kao i
maslinovo ulje, vino i drugi, jedna od najpodložnijih kategorija hrane za falsifikovanje.
„Food fraud“ predstavlja namernu zamenu, dodavanje ili uklanjanje sastojaka koji ulaze u sastav
hrane, namerno pogrešno deklarisanje, nezakonito bogaćenje sa ciljem da se poveća percipirana
vrednost (sastojaka, gotovog proizvoda ili pakovanja) ili smanji cena njegove proizvodnje.
Najveći prioritet kompanije Bambi je briga o zdravlju potrošača i njihovo zadovoljstvo kroz
konstantnu i striktnu bezbednost i kvalitet proizvoda. Tim stručnjaka iz oblasti bezbednosti i
kvaliteta hrane svakodnevno se bavi striktnom kontrolom ulaznih materijala, sastojaka,
procesnih parametara, poluproizvoda i gotovih proizvoda čime se obezbeđuje ispunjenje
zahteva zakonske regulative i svih međunarodno priznatih standarda za bezbednost i kvalitet
proizvoda. Od 2011. godine kompanija Bambi sertifikovana je prema zahtevima standarda FSSC
22000 koji predstavlja sistem upravljanja bezbednošću hrane i obuhvata bezbednost hrane
(„Food Safety“), odbranu hrane („Food Defence“) i prevaru sa hranom („Food Fraud“).
Poštovanjem svih zahteva navedenog standarda, kao i principa kroz analizu rizika, razvijeni su
detaljni planovi provere i definisane mère kojima se osigurava da do potrošača stiže isključivo
bezbedan i kvalitetan proizvod.
Saradnja sa dobavljačima ulaznih materijala (sirovine i ambalaža), podizanje njihove svesti o
prehrambenim prevarama, kao i građenje dobrih odnosa i međusobnog poverenja takođe su
jedan od ključnih strateških prioriteta kompanije Bambi. Pored aktivne saradnje sa
dobavljačima, analize sirovina koje često podležu falsifikovanju, ključan su deo procesa
kontrolnih mera u kompaniji Bambi, koje se sprovode u akreditovanim laboratorijama u Srbiji i
Nemačkoj.
Dosledna primena zakonskih propisa i stalno praćenje ključnih tačaka nabavke
sirovina, proizvodnje i distribucije proizvoda do krajnjeg potrošača su naš
prioritet.
Pored poštovanja važeće zakonske regulative Srbije pridržavamo se i brojnih globalnih
standarda kvaliteta. Ponosni smo na sertifikate koji dodatno ukazuju na kvalitet naših
proizvoda: QMS sertifikat za Sistem upravljanja kvalitetom ISO9001, FSMS sertifikate za
Sistem upravljanja bezbednošću hranom HACCP i FSSC 22000, EMS sertifikat za Sistem
upravljanja zaštitom životne sredine ISO 14001, OH&S sertifikat za Sistem upravljanja
zaštitom zdravlja i bezbednošću na radu ISO 45001 i EnMS sertifikat za Sistem
upravljanja energijom ISO 50001. Pored toga neki od naših proizvoda ispunjavaju zahteve
HALAL i Vegan sertifikata.
Kata Mojović,
Menadžer razvoja proizvoda, vas upoznaje sa “Vegan” oznakom i šta ona zapravo
predstavlja
Kompanija Bambi, kao lider u industriji konditoskih proizvoda, 2020. godine je stekla
pravo na korišćenje “Vegan” oznake - međunarodno priznati i registrovani simbol za
označavanje veganskih proizvoda. Do sada smo sertifikovali čak 15 SKU-eva brenda
Wellness i Plazma, a u skladu sa povećanjem potražnje proširujemo i naš vegan asortiman
i samo u 2021. godini obogatili smo ga za još 5 SKU-eva.
“Vegan” sertifikacija utiče na održivost i tržišnost prehrambenih proizvoda, čineći je
razlogom za prednost na tržištu uz poverenje koje daje potrošaču...(više). Oznaka „Vegan“ garantuje da proizvod koji ga poseduje ne sadrži sastojke ili nusprodukte
životinjskog porekla, što znači da ni u jednoj fazi proizvodnje i prerade nisu korišćeni sastojci ili
komponente životinjskog porekla, uključujući i aditive, nosače, arome, mirise, ukuse i enzime.
Kako bi proizvod nosio V-oznaku postoji niz kriterijuma koji se moraju ispoštovati tokom
proizvodnog procesa i u samom lancu snabdevanja, što podrazumeva da sva dokumentacija
koja podlože kontroli mora da se sastoji od specifikacije proizvoda, svih sirovina koje ulaze u
sastav kao i uputstva za rad koja obezbeđuju da ne dođe do unakrsne kontaminacije u
proizvodnom procesu.
Standardizovani kriterijumi i redovne provere sastojaka proizvoda i proizvodnih procesa,
osiguravaju da „Vegan“ oznaka bude visoko cenjen simbol kvaliteta za veganske proizvode.
Proizvodi koji su odobreni za nosioca V-oznake podležu laboratorijskim analizama na licu mesta,
nakon čega se izdaje “Vegan” sertifikat. Ceo proces sertifikovanja proizvoda V-oznakon
zaokružuje se postavljanjem logotipa na ambalažu gotovog proizvoda.
Veganstvo kao način ishrane, poslednjih godina stvara masovnu svest potrošača podstičući
razvoj i upotrebu alternativnih sastojaka, bez ugrožavanja životinja, a u korist ljudi i životne
sredine. 80% populacije koja konzumira veganske proizvode ne smatra sebe veganima, već su
izabrali veganstvo kao način ishrane i zdravijeg životnog stila.
“Vegan” setifikat kao visoko cenjeni simbol kvaliteta za veganske proizvode garantuje svakom
potrošaču da proizvod koji kupuje nema nijedan sastojak životinjskog porekla.
Kompanija Bambi podržava stilove života svojih potrošača i njihove izbore, naročito kada je reč
o ishrani. Kvalitetnim proizvodima nastojimo da izađemo u susret različitim ukusima naših
potrošača, a proizvodima koji nose oznaku „Vegan“, odgovaramo i na potrebe onih koji su se
opredelili za veganski stil ishrane.